Top
Weet je waar ik echt enorm gelukkig van kan worden? Lekker eten! Wie word daar nou niet gelukkig van? Wel let ik goed op wat voor soort voedsel ik binnen krijg. Zo kook ik bijvoorbeeld zonder pakjes en zakjes en probeer ik mijn gerechten te bereiden met verse ingrediënten. Ben jij benieuwd waarom en hoe ik dat doe? Lees dan vooral even verder.

Een gezonde eetstijl

Sowieso ben ik ervan overtuigd dat het allemaal gaat om balans. Als ik zeg dat ik let op mijn eten, bedoel ik zeker niet dat ik nooit een frietje eet of een heel pak met oreo’s. Soms moet dat gewoon even. Ook ik heb wel eens (vr)eetbuien.

Wat ik veel om me heen zie zijn (jonge) vrouwen die speciale diëten volgen. Ik zeg niet dat dit slecht is, begrijp me niet verkeerd, een dieet kan enorm goed helpen als je wilt afvallen, maar vaak als het dieet is afgelopen kom je direct weer een aantal kilo aan. Dat is nou juist niet wat je wil toch?

De tachtig-twintig regel

Wat is dan wel een effectieve en gezonde eetstijl? Ik geloof heilig in de 80/20 regel. Dat houdt in dat je voor tachtig procent van de tijd kiest voor gezonde, verse producten en dat je af en toe (twintig procent van de tijd) ook nog iets lekkers eet tussendoor. Waarom? Dit houdt je een stuk makkelijker vol als een dieet en als je dit aanhoudt kom je niet aan.

Een paar handige tips

#1 Eet zo natuurlijk mogelijk

Zoals ik eerder al zei: Ik kook nooit met pakjes of zakjes en dit is met een reden. In de pakjes van bijvoorbeeld Knorr of Honig zitten enorm veel e-nummers, geur-, kleur- en smaakstoffen. Allemaal producten die jij niet nodig hebt. Ook zit er vaak erg veel zout in deze pakjes en zakjes. Door gerechten te bereiden met verse kruiden en/of losse kruiden te kopen waar je zelf een bepaalde mix van kan maken, kook je al snel een stuk gezonder.

#2 Eet genoeg vetten en eiwitten

Wees niet bang voor vetten. Vetten zijn nodig om het eten te verteren. Gezonde vetten vind je in bijvoorbeeld avocado’s en ongebrande noten. Ook eiwitten zijn enorm belangrijk voor het lichaam. Door eiwitten te eten krijg je aminozuren binnen, die zorgen voor het herstel van lichaamscellen, enorm belangrijk dus!

#3 Eet vlees en vis met mate

Een Nederlandse maaltijd draait meestal om het vlees of de vis en vooral mannen vinden het lastig om daar afstand van te doen (zegt mijn vriend). Toch is het een goed idee een paar dagen per week geen vlees en/of vis te eten. Je hebt de stoffen die erin zitten niet elke dag nodig, het scheelt geld en je helpt ook nog het milieu. Win-win-win situatie dus!

#4 Een goede basis is het halve werk

En dan als laatste, een goede basis is het halve werk. Wat bedoel ik daarmee? Drink veel water en thee. Wil je iets anders, drink dan verse sap (met groente) in plaats van frisdrank. Stop zoveel mogelijk kleuren groente op een bord (iedere kleur bevat andere vitamines, mineralen etc.) en kies voor de gezondere optie. Ook snacken kan je gezond en lekker maken!

Voor inspiratie kan je altijd een kijkje nemen bij de recepten op de food pagina en heb je vragen, laat een reactie achter of stuur me een bericht op Facebook en/of Instagram! Ik help je graag op weg.

post a comment